Søk i denne bloggen

onsdag 31. desember 2014

Lesemål for 2015

På årets siste dag passer det godt å dele lesemål for 2015. Eg har fleire av dei same måla, med modifikasjoner, både fordi dei fungerer eller fordi dei mislyktes. Bokåret 2015 kan bare bli betre!

Lesemåla er som følger:

1. Lese 100 bøker totalt

2. Off the shelf
Kun bøker kjøpt før 01.01.15 får kryss!

3. Minst 25 kryss i 1001 bøker

4. Man Booker Prize
Shortlist (og evt longlist) for 2015 skal lesas når den tid kjem + fem romaner frå lista (HER finner du komplett liste).

5. Lese med større geografisk spredning

6. Blogge om bøkene eg les, og spre leseglede!

Færre mål enn i 2014, men med større suksessrate (er ihvertfall håpet). Godt nytt bokår til oss alle!

XOXO

8 kommentarer:

  1. Spenstig med 100 bøker! Ellers liker jeg at du ikke er så konkret med måloppnåelse. Større geografisk spredning er et godt mål. Jeg tror jeg må omskrive mitt fra "Minst 10 bøker utenfor Skandinavia, USA og England". Likte bedre din definisjon! I år har jeg fått lest ihvertfall 15 1001-bøker. Målet er like mange neste år (målet var 10 i år). Jeg ser disse bøkene gir meg mye mer enn ny, norsk litteratur. Jeg SKAL lese ny norsk også, men tror ikke jeg skal sette meg noen målsetning. Det blir nok et år med fokus på leselyst istedenfor tvang - selv om jeg gladelig deltar på tvangslesekafeene våre fremover. Jeg må også få spikret målene mine for neste år nå! Godt Nyttår Elida! Håper vi sees like uti januar på tvangslesekafe :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg har klart 127 dette året, så eg håper og trur at det går greit med 100 i 2015. Dei siste åra har det vore alt frå 77 til 143 bøker om året, men eg trenger noko å strekka meg etter. Då eg bikka 75 talet i juli dette året vart det ein kampsak å sjå kor mange eg faktisk klarte å gå over målet med ;-)

      Takk for ros, og eg liker at du må omskrive ditt mål. Eg les som regel frå Europa og USA, men det fins då andre verdsdeler på jordkloden :-)

      Eg har tenkt mykje på norsk litteratur, men lest lite. Det gjer meg ingenting, for 1001-bøker er så mykje meir interessant enn nye norske bøker.

      Godt nyttår, Marianne!

      Slett
    2. Marianne: jeg har bestemt meg for å vie noen høstmåneder til nye norske bøker, men har ikke noe konkret antall i målene mine..Akkurat nå trenger jeg å lese andre ting :-)

      Slett
  2. Syns du har fine mål, blir spennende å følge deg videre. Kommer til å dra litt veksler på 1001 valgene dine, så jeg håper du blogger om de bøkene også :) Ønsker deg godt nytt år!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og i like måte, Tine! 1001-bøker skal blogges om :-)

      Slett
  3. Fine mål du har satt deg for neste år,Elida! :-) Gleder meg til å ta fatt på både Booker og 1001, og til å ta et lite innhugg i de bøkene jeg allerede har. Liker at du skal ha geografisk spredning på de bøkene du skal lese, kanskje jeg skulle prøvd meg litt på det også. Gleder meg til å følge deg neste år også i da skal jeg bli litt flinkere å gi lyd fra meg og ikke bare snike meg stille og rolig ut igjen. Ønsker deg også et riktig godt nytt bokår, måtte det bli mange fine lesestunder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker! Eg skal og bli flinkare til å gi lyd frå meg i 2015 :-)

      Slett
  4. Flotte mål, Elida! Jeg er imponert over at du skal lese 100 bøker og at 25 av dem skal være 1001 - romaner, samtidig så vet jeg jo at dersom det er noen som kan klare det så er det jo deg! Teller ikke nye bøker du leser i det hele tatt, forresten?

    Lykke til, jeg skal heie på deg! Godt nyttår også - jeg gleder meg til å følge deg videre! Klem fra Silje.

    SvarSlett