Søk i denne bloggen

fredag 13. april 2012

Bok: "Liket i biblioteket" (JM #3)

Forfatter: Agatha Christie (1890-1976)
Originaltittel: The Body in the Library
Utgitt. 1942
Min utgåve: 2011
Oversetter: Axel S. Seeberg
Format: Heftet
Forlag: Aschehoug
Frå: Mi bokhylle (16. bok i 'Off the Shelf')

Baksidetekst: En morgen oppdages liket av en ukjent ung kvinne i aktverdige oberst Bantrys bibliotek. Sladderen går, og fru Bantry forstår at familiens ære er i fare. Hun tilkaller sin gode venninne Miss Marple som begynner å snuse. Hvem er den døde? Hvem la liket der? Fra St. Mary Mead følger Miss Marple sporet til et mondent badehotell - og finner til slutt løsningen.

I forhold til mi første Marple-bok, Den forsvunne domprost, så likte eg denne betre. Handlinga er så finslipt og utspekulert at då Miss Marple annonserer at ho har funne morderen så hadde eg absolutt ikkje begrep om kven det kunne vera. Eg mistenkte alle i kvar sin periode! I denne boka er Miss Marple heime i sin eigen by, St. Mary Mead, og blir oppringt tidlig ein morgon av si venninne, oberstfrue Bantry. Hushjelpen har akkurat funnet eit lik i biblioteket! Mistankene mot oberst Bantry er mange, og familien Bantrys rykte er på gyngande grunn. Miss Marple begynner å spore opp eventuelle relasjoner til liket, og finner til slutt ut at liket vart plassert i biblioteket for å lede oppmerksomheten vekk frå morderen. Men kva med det andre liket som blir funnet? Korleis heng det saman med det første?

Meget spennande historie med utmerkede overraskelser! Ein unik funksjon i denne boka er at den har minst like mange detektiver som mistenkte. Jane Marple er hoveddetektiv og den som løyser mysteriet, men ein har og tre politifolk, ein pensjonert amatørdetektiv, og sist, men ikkje minst, unge Peter Carmody. Sistnevnte er og ein ivrig leser av detektivfortellinger:

Det kan du stole på. Liker du detektivfortellinger? Det gjør jeg. Jeg leser alle sammen, og har navnetrekkene til Dorothy Sayers og Agatha Christie og Dickson Carr og H.C. Bailey.
Herlig type!

Som vanleg har eg sett filmatiseringa med Geraldine McEwan som Jane Marple. ITV har tatt seg friheter med identiteten til morderen og visse karakterer. Såvidt eg husker så liker eg denne filmatiseringa, og spesielt det faktum at Joanna Lumley (som er betre kjent frå Absolutely Fabulous) speler ein så seriøs karakter som oberstfrue Bantry.

XOXO

6 kommentarer:

  1. Jeg har ikke lest denne, men jeg elsker agatha chrisie sine bøker:) Jeg liker egentlig ikke krim, men eeelssssssker hennes bøker:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Då må du lese denne som neste Christie-bok, Elin:-)

      Slett
  2. Nå må jeg jo skynte meg å lese haugen med bøker jeg har her hjemme, for jeg vil virkelig lese Agatha Christies bøker veldig snart:) Kjempefin omtale:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg elsker dine kommentarer, Isabella, for du er så positiv. Eg er eit nervevrak kvar gong eg skal poste ein omtale. Christie-bøker er blitt mitt lille prosjekt, og eg ønsker å lese alle:-) Hiv deg rundt og les Christie.

      Slett
  3. Jeg var skråsikker på at jeg hadde lest denne, så ofte som jeg har hørt om den (og så mange Christie-bøker som jeg etter hvert har lest), men tydeligvis har jeg ikke det. Høres ut som en bok jeg bør få lest snart!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enkelte gonger har eg det og på den måten: Masse omtaler og skryt og handlingen er nesten lagt ut for deg og du er skråsikker på at boka er lest. Men neida! Hiv deg rundt, og les den!

      Slett