Søk i denne bloggen

lørdag 7. april 2012

Bok: "Den forsvunne domprost" (JM #11)

Forfatter: Agatha Christie (1890-1976)
Originaltittel: At Bertram's Hotel
Utgitt: 1965
Min utgåve: 2011
Oversetter: Gunnar Thommessen
Format: Heftet
Forlag: Aschehoug
Frå: Mi bokhylle (15. bok i 'Off the Shelf')

Baksidetekst: Miss Marple er på ferie i London og bor i det fornemme og meget veldrevne Bertrams Hotell. Men den perfekte overflaten er kanskje litt for perfekt, og Miss Marple har en merkelig følelse av uro - noe er galt. Da domprost Pennyfather på uforklarlig vis forsvinner fra hotellet, blir hennes anelser bekreftet.

I denne omgang så er dette mi første Miss Marple-bok. Det er ingen dårlig første-bok sidan Miss Marple tar ein tur ned memory lane, og besøker hotellet ho budde på som jente. Hotellet er kjent for sin atmosfære, og blir hyppig besøkt av eldre mennesker som søker etter ro og fred. Miss Marple er ingen skrøpelig gammel dame, og tar heller bussen fremfor drosje, sjølv om hotellet gjerne praier drosje. Fleire menneske bur på hotellet i denne perioden, og med større problemer enn Miss Marple, og dei er nærare beslekta enn kva ein først ville trudd. Då domprost Pennyfather forsvinner i nattens mulm og mørke, og Miss Marple overhøyrer ein ytterst privat samtale (og ho innrømmer gjerne at ho lytta!) er spelet igang, og Miss Marple tilbyr sine tjenester som amatørdetektiv då det lokale politiet entrer hotellet. Politiet er ganske overraska over Miss Marples skarpe hjerne, men dei blir ganske oppgitt og då ho sit inne med verdifulle opplysninger. Men som alltid gir vår kjære detektiv svar på tiltale:
- Han forlot rommet sitt i frakk og gikk ned trappen klokken tre om natten? - Ja, sa frøken Marple og la til: - Jeg synes det var rart - på den tid av døgnet. Bestefar så på henne noen øyeblikk, så sa han: - Hvorfor har De ikke fortalt dette før, frøken Marple? - Ingen har spurt meg, svarte Jane Marple enkelt.


Smart dame! Etter mitt syn er det ikkje den beste Christie-boka eg har lest. Nokon gonger er det vanskelig å komme innpå handlinga og karakterene, og eg er redd dette er tilfellet med denne boka.

Eg har sett ei filmatisering, gjort av ITV frå 2007, men ifølge Wikipedia er det gjort endringer både med handling, karakterer og atmosfære. Det er ei stund sidan eg har sett den, men må nok sjå den nå etter å ha lest boka.

Når det meste er sagt, så er det ei grei bok. Agatha Christie er ikkje kjent for sine bloddryppande krimbøker, og i vårt samfunn kan det vera greit med ein motpol. God underhaldning!

XOXO

12 kommentarer:

  1. Jeg elsker Agatha Christie sine bøker, er egentlig ikke så glad i krim men hennes bøker liker jeg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg begynte på Agatha Christie-prosjektet for eitt års tid sidan, og liker veldig godt Christie-bøker. Veldig grei motpol til andre krimbøker syns eg:-)

      Slett
  2. Jeg leser denne nå. Har ikke kommet så langt enda, men jeg liker den veldig bra sålangt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Eg har sett veldig mykje Miss Marple på dvd, men dette var mi første Marple i bokform. Tar nok litt tid (eller ei bok til) før eg blir kjent med måten å tenke på:-)

      Slett
    2. Tidligere var jeg ikke så begeistret for Miss Marple i bokformat, men likte filmatiseringene veldig godt. Denne her likte jeg godt og har nå fortsatt med ei ny bok som har hun i hovedrollen. Liket i biblioteket heter den, husker at jeg har sett en film basert på denne for ikke så lenge siden.

      Slett
    3. Hehe, den skal eg og begynna på:-)

      Slett
  3. Fin anmeldelse:) Har lest alt for lite av Agatha, så det må jeg gjøre noe med snart:) Og de med Miss Marple, tenkte jeg å begynne med:)Ha en fin påske videre:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg har lest mest Poirot, men har eit par med Marple til liggende. Foreløpig liker eg best Poirot, men filmatiseringane med Marple er det klass over, så blir nok henført etter kvart. God påske, Isabella!

      Slett
  4. Agatha Christie er magisk! Elsker de fleste bøkene hennes. At Bertram's er også en av mine favoritter. Har du lest Gammel dame forsvinner? Eller katt i dueslaget? De synes jeg også er veldig gode. Ha en fortsatt fin påske! Kjekk blogg har du også :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. I like måte, kjekt med ny følger på ein søndags morgon. Eg har ikkje lest dei to, men katt i dueslaget står i bokhylla:-) Bloggen din er og fin, spennande med ein bokhandler som blogger:-)

      Slett
  5. I dag begynner jeg på Snikende død, så dette var et passende bokinnlegg å starte lesedagen med. Miss Marple er så søt og beskjeden på overflaten, og så skarp og snikete under. Skjønn dame! Jeg tror ikke jeg har noen bøker med henne liggende, og det er jo dumt. Kanskje jeg må kjøpe et par? ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. "Snikende død" har eg lest, men husker forskrekkelig lite av den. Går litt i surr til tider. Miss Marple er ei søt eldre dame som kan virke så hjelpelaus på dei som ikkje kjenner ho, men i dei bøkene frå St. Mary Mead der ho er involvert med politiet så er dei fullt klar over at ho kan meir enn det ser ut til. Du må nok kjøpe eit par, eg har snart ikkje fleire uleste Christie-bøker liggende, så må nok ut på handel etterkvart:-)

      Slett