Søk i denne bloggen

lørdag 14. januar 2012

Bok: "Lunsj for Poirot" (HP #25)

Forfatter: Agatha Christie (1890-1976)
Originaltittel: The Hollow
Utgitt: 1946
Min utgåve: 2010
Oversetter: Jacob Brinchmann
Format: Heftet
Forlag: Aschehoug
Frå: Mi bokhylle (3. bok i 'Off the Shelf')

Baksidetekst: Hercule Poirot får en alt annet enn varm velkomst da han ankommer Lucy Angkatells herregård. En mann ligger døende ved svømmebassenget mens blodet drypper ut i vannet, og over ham står hans hustru med en rykende revolver. Først tror Poirot at det er arrangert et kriminaltablå, men han oppdager snart at det dreier seg om mord. Under den respektable fasaden ulmer familiehemmeligheter, og snart er alle mistenkt ...

Lunsj for Poirot var Agatha Christies første roman på fire år med Hercule Poirot i hovudrolla, og det er det lengste opphaldet i heile Poirot-serien. Christie har fleire gonger uttrykt misnøye med Poirot i denne boka, og meinte at boka vart øydelagt då Poirot entra scenen (frå Wikipedia).

Lucy Angkatell har invitert venner på helgebesøk. Gjestene har alle forbindelser til kvarandre, og dei møtes i The Hollow med både glede og mistro. Hercule Poirot, som er ein av dei nærmaste naboane, blir invitert til søndagslunsj og entrer scenen idet Gerda Christow står med pistolen i hånda over sin blødende mann, Dr. John Christow. Har Gerda gjort det av med sin mann, eller er det ein av dei andre? Boka har eit interessant plot, men mangler sjarmen og drivet framover. Det gjer at boka blir kjedelig, og eg likte den ikkje noko særleg. Mordmysteriet følte eg aldri vart oppklart, og karakterene virra rundt i kjedsomheten rundt likskue og begravelse. Poirots etterkvart kjente grand finale kom aldri, og boka vart avslutta med eit lettelsens sukk over at den endelig var slutt.

XOXO

4 kommentarer:

  1. Har nettopp lest meg gjennom en slik bok selv. Det er virkelig en nytelse når siste siden dukker opp.. Jeg har som mål å bli enda flinkere til å legge bøker fra meg som jeg ikke liker.. Ikke helt lett :-) Grattis med å nå lesemålet i 2011! Fantastisk!!! Ser du har satt målet lavere for i år. Jeg er motsatt. 60 ifjor (men det var fom. april) og 100 i år. Det kan holde hardt, men jeg skal lese 52 noveller i år. Så da kan det kanskje gå. På håret.. ;-) Må imidlertid holde meg borte fra "Song of Fire and Ice" bøker dersom jeg skal fullføre med stil...
    Ha en flotters helg!

    SvarSlett
  2. Takk for tipse om hva man ikke skal lese:)Har ikke lest mye av henne, men det jeg har lest har jo hvert bra. Sist var vel ti små negerbarn, den anbefales!

    SvarSlett
  3. @KindleJoy: Eg skal lese hauger med Dickens og fantasy i år, og har med vilje lagt lista lågt. Det fine med Goodreads-utfordringa er at ein kan alltids sette den litt høgare;)
    @Gråbekka: Eg har lest utrulig mange bra bøker, men denne var heller kjedelig. Syns å huske såvidt at filmatiseringa og var kjedelig;)

    SvarSlett
  4. Bra omtale. Prøvde meg på Agatha Christie for et par år siden men måtte legge fra meg boka. Liker godt serien som omhandler Poirot og gleder meg når jeg hører den kjente kjenningslåta før tvserien begynner.

    SvarSlett