Søk i denne bloggen

søndag 18. september 2011

Bok: "Jamrach's Menagerie"

Forfatter: Carol Birch
Utgitt: 2011
Format: Kindle
Forlag: Canongate
Anna: Gitt ut på norsk i 2012 med tittelen Jamrachs menasjeri.

Frå Goodreads: Jamrach’s Menagerie tells the story of a nineteenth-century street urchin named Jaffy Brown. Following an incident with an escaped tiger, Jaffy goes to work for Mr. Charles Jamrach, the famed importer of exotic animals, alongside Tim, a good but sometimes spitefully competitive boy. Thus begins a long, close friendship fraught with ambiguity and rivalry. Mr. Jamrach recruits the two boys to capture a fabled dragon during the course of a three-year whaling expedi­tion. Onboard, Jaffy and Tim enjoy the rough brotherhood of sailors and the brutal art of whale hunting. They even succeed in catching the reptilian beast. But when the ship’s whaling venture falls short of expecta­tions, the crew begins to regard the dragon—seething with feral power in its cage—as bad luck, a feeling that is cruelly reinforced when a violent storm sinks the ship. Drifting across an increasingly hallucinatory ocean, the sur­vivors, including Jaffy and Tim, are forced to confront their own place in the animal kingdom. Masterfully told, wildly atmospheric, and thundering with tension, Jamrach’s Mena­gerie is a truly haunting novel about friendship, sacrifice, and survival.

Andre bok som er nominert til Booker-prisen for 2011 er britiske Carol Birch's bok. Ho har vore nominert før, i 2003, og har 11 bøker på samvittigheten.

Eg syns boka starter bra. Eksotiske dyr er fascinerande og minner meg om sirkus, så eg likte den delen. I det siste har eg lest og leser ein heil del bøker som ikkje har kapittelinndeling og det plager meg meir enn eg trur, for eg likte veldig godt at boka er inndelt i kapitler. Scenen der Jaffy er innelåst i mørket var ulidelig skremmande; eg liker det verken i bok eller på film, og det faktum at eg leste det i mørket var enda meir skremmande. Skikkelig gåsehudstemning!

Utanom det så var boka litt kjedelig, tok så lang tid å kome til poenget og samanlikna med forrige Booker-bok så var ikkje denne noko særlig engasjerande. Eg ønsker ikkje at denne skal vinna prisen for å sei det slik.

XOXO

1 kommentar:

  1. Jeg tror nok jeg likte denne bedre enn deg, men jeg heier fremdeles på Barnes =) Spent på Snowdrops som vi skal lese denne uken. Jeg er forresten er dag forsinket med omtale av denne, har ikke lest slutten på boken enda. Men omtalen kommer i kveld =)

    SvarSlett