Søk i denne bloggen

torsdag 28. juli 2011

Bok: "Det egyptiske gravkammeret" (HP #3)

Forfatter: Agatha Christie (1890-1976)
Originaltittel: Poirot Investigates
Først utgitt: 1924
Denne utgåve: 2010
Oversetter: Berit Marianne Gabrielsen
Forlag: Aschehoug
Format: Heftet
Frå: Mi bokhylle (26. bok i 'Off the Shelf')

Baksidetekst: Først var det mysteriet med filmstjernen og diamanten ... Så var det "selvmordet" som viste seg å være et mord ... Mysteriet med den latterlig billige leiligheten ... Et mistenkelig dødsfall i et låst våpenrom ... En aksjesvindel i mangemillion-klassen ... Forbannelsen som hviler over en faraos grav ... Et juveltyveri ved havet ... Bortføringen av en statsminister, en bankdirektør som forsvinner ... En telefon fra en døende mann ... Og, sist, men ikke minst, mysteriet med det forsvunnede testamentet. Hva har disse fascinerende sakene til felles? Ene og alene Hercule Poirots strålende evne til å løse mysterier!

Då eg plukka opp denne boka frå haugen av Christie-bøker eg hadde fått i posten, så trudde eg det var ein historie eine og aleine om det egyptiske gravkammeret, men der tok eg feil. Det egyptiske gravkammeret er nemlig ei samling noveller i same stil som Poirot løser gåten. Eg var egentlig glad til for mange av novellene er finurlige og trenger ikkje meir enn dei 20 sidene dei har fått kvar (sånn cirka). Alle novellene er ført i pennen av kaptein Hastings, og det er han som fortel om sakene han og Poirot begir seg ut på. Utan at eg skal påstå det heilt nøyaktig vil eg tru at alle novellene er filmatisert, og gjer seg godt på skjermen, men dei var gode i bokform og. Perfekt for deg som ikkje har lest så mykje Christie før.

XOXO

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar