Søk i denne bloggen

søndag 19. juni 2011

Lesesirkelbok: "Den lange søvnen"

Forfatter: Raymond Chandler
Originaltittel: The Big Sleep
Utgitt: 1939 (Denne utgåve i 1989)
Oversetter: Olav Angell
Format: Paperback
Forlag: Gyldendal
Frå: Biblioteket

Baksidetekst: I Den lange søvnen, som var Raymond Chandlers første roman (1939), blir Philip Marlowe engasjert av den gamle og rike general Sternwood for å oppspore og uskadeliggjøre en pengeutpresser. Det er ikke første gang generalen blir presset på grunn av Carmen, hans yngste dotter, vakker og vill, og langt fra så uskyldig som hun later som. Den eldste, Vivian, er ivrig ved ruletten, og har allerede vært gjennom tre ekteskap. Siste gang med brennevinssmugleren Rusty Regan – til han en dag forsvant, uten å si fra på forhånd. Marlowe får beskjed om å hjelpe Carmen. Men han aner at det Sternwood egentlig vil, er at han skal finne Rusty, mannen som en gang var som et friskt pust i generalens liv.


Den andre boka i Lines biblioteks lesesirkel doesn’t do it for me! Eg er sikker på at Raymond Chandler var ein respektert forfatter og alt slikt. Faktisk står det bakpå mi utgåve at Raymond Chandler er en av vårt århundres betydeligste kriminalforfattere. Sorry, Mr. Chandler, I’m not a fan. I det minste ikkje av denne boka. Den lange søvnen er ei kort bok, under 200 sider, men den er tettskrevet og kunne med fordel fylt fleire sider viss skrifta hadde vore litt større. Og eg kunne nok ha funnet ein anna, nyare utgåve viss skriftstørrelsen var mitt einaste problem med boka. Men det er ikkje tilfelle. Det er rett og slett for gammalt og utdatert for meg, og eg blir ikkje fanga av historien. Den kjeder meg. Raymond Chandlers debutbok kjeder meg! Eg håper at andre får ei betre leseoppleving enn meg.

PS. Etter litt snoking i lillesøsters bokhylle har eg funne boka i ein nyare utgåve og på engelsk. Kanskje den blir lest ein gong til, men ikkje i nærmaste framtid. DS.

XOXO

7 kommentarer:

  1. Så langt har jeg ikke lest om noen positive leseopplevelser. Men de kommer forhåpentligvis i løpet av dagen. Jeg skjønner at boken kanskje var annerledes da den kom, men for meg ble dette bare kjedelig. Jeg blir overrasket over at ikke alle likte den, jeg trodde det ville bare meg som som ikke likte den.

    SvarSlett
  2. Ja, da er vi flere som ikke likte denne boka da. Jeg synes også den var kjedelig og på en måte skrevet "for en annen tid".

    SvarSlett
  3. Vi er tre fire. Jeg holdt ikke ut i mer enn 16 prosent (Kindlebok). Jeg har mange bøker på leselisten denne måneden og orket ikke å kaste bort mer tid på denne boken.

    SvarSlett
  4. Hmm... Jeg likte boken, men føler meg ganske alene om det! Jeg tror min leseopplevelse var så farget av at jeg så filmen først og at det ga meg en helt annen synsvinkel.

    Jeg anbefaler filmen! Den er nydelig.

    SvarSlett
  5. astridterese: Eg har veldig lyst til å sjå filmen, men skal gjera eit nytt forsøk på boka ein gong eg har tid;-)

    SvarSlett
  6. Det ser ut til at fordelingen ble ca 50-50 på de som likte og de som ikke likte boken, for jeg syntes også at dette var en morsom bok å lese. Enig med Silje om at den er skrevet for en annen tid (og et annet publikum), men det gikk rett hjem hos meg!

    SvarSlett
  7. Jeg likte den også - Kjempegodt! Anbefaler å lese den på engelsk, ser for meg at det lett kan bli litt harry på norsk...

    SvarSlett