Søk i denne bloggen

lørdag 1. januar 2011

Bok: "Prosten og hans forunderlige tjener"

Forfatter: Arto Paasilinna
Originaltittel: Rovasti Huuskosen petomainen miespalvelija
Utgitt: 1995 på finsk, 2010 på norsk
Oversatt av: Ellen Holm Stenersen
Format: Lydbok, lest av Kyrre Haugen Bakke, 7t13min27sek
Forlag: Lydbokforlaget
Frå: Biblioteket

Eg har venta lenge på denne boka, og det er kun fordi eg ville høyre den på lydbok. Kunne spart meg for det, for eg syns boka var jyseligt kjedelig. Eg måtte kjempa med meg sjølv for å høyre alle 6 cd-ane, og gjorde mange ting når eg høyrte på. Ein historie om ein bjørn og ein litt tussete prost var ikkje heilt det store! Ryktene seier at ei ny Paasilinna-bok er klar til innkjøp på biblioteket, og kjem til å lese/høyre denne og. Har falt litt delvis for Paasilinnas forfatterskap, og må ha med meg alle bøkene.

Baksidetekst: En levende bjørn! Det var ikkje akkurat hva prost Huuskonen hadde ventet seg i gave til sin 50-årsdag. Men han knytter seg raskt til den foreldreløse bjørnungen og tar den med seg over alt, selv til gudstjeneste. Dét faller ikke helt i biskopens smak, han har allerede visse problemer med prostens særegenheter. Bedre blir det ikke når prosten må tilbringe vinteren i et bjørnehi sammen med en yngre kvinnelig bjørneforsker. Når våren kommer har prostens frue forduftet, og prosten legger ut på en lang og strabasiøs reise. Og bjørnen, som ikke er blitt mindre med tiden, den blir med.

XOXO

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar