Søk i denne bloggen

mandag 7. juni 2010

Bok: "Rødstrupe"

Okei, eg er lei av å skumma bøker. Og denne gongen hadde det ingenting å gjera med at eg har vore gjennom boka før, for eg huske basically nothing av handlingå! Jo Nesbøs tredje bok er meint å vera spanande, men eg kom aldri inn i handlinga, og eg gidde ikkje sitta å tvinga meg sjølv gjennom ei bok! Den siste tida har eg lest Bokelskerinne sin blogg, og hu lese og Jo Nesbø-bøker for tida. Eg har ikkje lest hennar innlegg om "Rødstrupe", men eg håper at ho hadde ein betre oppleving enn eg har hatt. Hu har ihvertfall gitt neste bok "Sorgenfri" strålande kritikk:)

Handling i "Rødstrupe": 1944. I skyttergravene ved Leningrad blir Daniel, en legende av en frontkjemper, drept, og en annen nordmann forsvinner under mystiske omstendigheter. På et militærsykehus i Wien steller Helena en norsk soldat fra østfronten mens bombene regner over byen.

1999. Ved et uhell skyter politietterforskeren Harry Hole en amerikansk Secret Service-agent under president Clintons Norges-besøk. Saken blir dysset ned og Harry overføres til Overvåkningspolitiet. En faks tikker inn om en våpenliga som er blitt rullet opp i Johannesburg og avslører at en attentatrifle har havnet i Oslo. Harry blir satt på saken og sammen med sin ekspartner, den ukonvensjonelle småfugleksperten Ellen Gjelten, finner de spor som peker i retning av norske frontkjempere, det nynazistiske miljøet og en kontakt med kodenavnet "Prinsen" som synes å ha forbindelser innenfor deres egne rekker. En frontkjemper blir funnet med overskåret strupe.

2000. Mens snøen tiner i Oslos gater og avdekker historien bit for bit, har en morder med et helt spesielt prosjekt gjort scenen klar for siste opptreden.

XOXO

1 kommentar:

  1. Jeg likte Rødstrupe veldig godt. Men den er vel ikke noen typisk krimroman, jeg følte på mange måter at noen av tilbakeblikkene var en roman i romanen.
    Takk for link :)

    SvarSlett